Laptopuri recondiționate sau laptopuri noi?

Prin iarna anului 2007 mi-am achiziționat în rate primul laptop – un Acer Extensa 5220, laptop care este funcțional și astăzi. Funcționează el cu ElementaryOS (Linux), dar este în continuare funcțional. Singurele modificări hardware au fost: achiziționarea unui modul de memorie de 1 GB (stoc venea doar cu 1 GB), achiziționarea unui SSD de 120 GB și o dată la 2-3 ani, i-am schimbat bateria.

Prin iarna anului trecut – după 10 ani deci – m-am gândit că e timpul să renunț la vechiul laptop, deși este în continuare funcțional… Am avut de ales deci între a achiziționa un laptop nou, sau unul recondiționat.

Sunt mare fan Dell, pe partea de laptopuri business. Am gasit numeroase companii care vând și laptopuri Dell recondiționate, iar diferența de preț față de un laptop nou este semnificativă – așa că am decis să iau unul recondiționat.

Cerințele minime erau: procesor Intel Core i5, 8 GB RAM – cu posibilitate de maxim 16 GB, să suporte două ieșiri video pe lângă monitorul laptopului (un VGA și un HDMI). Planul era oricum să îi mai adaug pe parcurs încă un modul de 8 GB RAM, să înlocuiesc hard disk-ul cu un SSD de 240 GB sau 256 GB, să renunț la DVD-RW și să-l înlocuiesc cu un caddy în care să pun un hard disk de 1 TB sau 2 TB (slim).

Recent m-am decis la un model de laptop Dell recondiționat, care îndeplinea absolut toate cerințele mele. Zis și făcut, l-am achiziționat. M-am pregătit apoi și de varianta de upgrade hardware, achiziționând și un SSD, un hard de 1 TB, un modul de memorie de 8 GB și un caddy – urmând a face upgrade-ul la reprezentanța Dell.

Partea proastă este că am învățat pe pielea mea de ce nu este bine să achiziționezi un laptop recondiționat (refurbished). La două zile după achiziție, laptopul nu mai dădea video out (nici cu monitoare externe). Diagnosticul inițial al meu a fost: scurt pe placă cauzat de către un stick USB. Nu am aflat de la cei din service-ul Dell ce anume au reparat la el, dar după ce s-a întors din service, timpul de încărcare până la ecranul de logare în sistemul de operare era de aproximativ 50 secunde (în medie – procesor i5 Dual Core de 2 GB, 8 GB RAM DDR3L și HDD de 5400 rpm). Am testat RAM-ul (cu MemTest) și HDD-ul (cu HDSentinel), am pus un BurnInTest pe laptop și a trecut toate testele, fără a identifica probleme.

O dată ajuns laptopul din service am zis să reiau procesul de instalare Windows 10 și Linux Mint Cinnamon, dar de această dată în UEFI. Schimb din BIOS să fie UEFI enable și Secure Boot la fel, bag stick-ul cu sistemul de operare Windows 10 și dau restart. Aceeași problemă: nu mai dădea video out de nicio culoare. Caut pe forumurile Dell și observ că beculețele clipocesc de 2 ori scurt – cel din mijloc, apoi rapid o dată cel din dreapta de tot. Găsesc codul 2,1 – CPU failure. Mi-am zis: Super, haide din nou în service cu el.

În momentul în care – după încă o săptămână a stat laptopul în service – am luat laptopul din service, am aflat că laptopul a fost blocat în procesul de actualizare BIOS. Tot ce este posibil, dar dacă el dupa restart nu-mi mai afișa nimic pe ecran, de unde era să știu ce se întâmpla cu el? Iar a doua oară cel mai probabil a fost vreun scurt pe placă.

După ce vreme de o săptămână mă documentasem și alasem că actualizarea de la BIOS-ul versiunea A01 la A04 repară fix problemele de a avea simultan un HDD și un SSD, am zis să descarc și să fac singur actualizare de BIOS. Am uitat să menționez că acum timpul de încărcare în sistemul de operare crescuse la 1 minut și 15 secunde (75 secunde).

Iată-mă deci încercând să instalez actualizarea de BIOS A04 din utilitarul de BIOS – fără succes; din sistemul de operare – fără succes; de pe un stick USB cu DOS – fără succes. Sun în call center Dell, le explic ce și cum. Mă sfătuiesc să încerc să descarc actualizarea de BIOS de pe website-ul Dell fără a introduce service tag-ul – fără succes și varianta asta.

Revin cu problema la băieții de la Dell, după ce am găsit un website în limba română, unde un tip a pățit același lucru ca și mine, iar rezolvarea problemei a fost schimbarea plăcii de bază. M-am prezentat deci cu un caz solid, iar băieții au fost suficient de înțelegători încât să-mi spună că îmi vor schimba laptopul cu un altul și actualizarea de BISO o vor face ei la ultima versiune – A21.

Nici măcar nu știu care este concluzia și-mi dau seama că v-am plictisit vreme de peste 750 de cuvinte. Pentru un end user normal, dacă vă permiteți un laptop mai scump – dar nou, cumpărați-l (o astfel de configurație am văzut la unul dintre clienții mei, și era vorba despre un Asus ROG). Dacă bugetul însă nu vă permite, mergeți pe varianta de laptopuri recondiționate – cu riscul de întâmpina probleme și a pierde mult timp și a vă enerva.

About Daniel

Senior tester înrăit de aplicații (iOS, Android sau web based); scriitor, grafician și programator de ocazie; senior salahor IT - sper că ne vom împrietenii uşor și că-ți vor plăcea articolele TechZip.

Comments

  1. Pe mine ma plictisesti vreme de 9 ore, de luni pana vineri si uneori si in weekenduri. Cred ca 750 de cuvinte e pistol cu apa.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: