Ce am învățat într-un an și jumătate la o firma de suport IT

Am deja un an și jumătate de când sunt la o firmă de suport IT și ăsta a fost primul meu job serios. Când am venit aici, nici măcar nu prea știam ce e ăla suport IT, eu credeam că dacă știu 3 comenzi de Linux și pot să fac o rețea de guest pe routere TP Link de 60 de lei sunt cel puțin junior sysadmin.

M-am angajat mai mult ca să nu stau acasă și să bricolez cu tata și eram dispus să fac eforturi uriașe ca să reușesc. Căutam o firmă mică unde să mă pot evidenția repede și aveam mindset-ul necesar. M-am dus la job umil dar hotărât să le arăt din ce sunt făcut ASAP.

Deși am promovat repede de la junior salahor IT la salahor IT iar apoi la șefuț salahor IT (am ajuns șefuț de departament într-un an – la momentul articolului aveam 3 luni de “șefie”), am acumulat suficient de multă experiență ca să mă descurc decent la tot ce am de făcut și chiar să excelez la câteva lucruri.

Întâi m-am focusat pe a face lucrurile să meargă pe un trend normal, măcar la fel ca până acum, iar când situația a devenit cu adevărat stabilă, am început să fac mici optimizari și îmbunătățiri. O să vă anunț când reușesc să depășesc și nivelul ăsta.

O să încerc să fac o listă de lucruri pe care le-am învățat, despre oameni și servicii, în această perioadă:

  • oamenii sunt obișnuiți ca serviciile să fie în general proaste, nu e greu să-i surprinzi plăcut și să faci diferența
  • oamenii pot accepta ca uneori nu reușești să-i ajuți, daca văd că măcar te-ai chinuit (și ai un success-rate mare cu ei)
  • oamenii acceptă deseori un workaround de 5 minute, decât soluția definitivă care poate dura 4 ore
  • dacă știu că de obicei îi ajuți și le-ai câștigat încrederea, oameni cu funcții foarte importante în compania lor te tratează ca fiind egalul lor
  • oamenii te vor respecta și te vor trata ca pe un leader dacă ești mereu deschis cu ei și încerci să îi ajuți
  • e mai bine pentru echipă să ajuți întreg departamentul să se descurce mai bine, decât să faci pe Mesia și să le faci tu pe toate să dovedești că ești rockstar
  • dacă ești onest și amabil cu oamenii, aceștia te vor respecta și te vor ajuta
  • în cadrul unei negocieri, o parte cere ceva, iar cealaltă încearcă să îi ofere fie mai putin, fie ceea ce a cerut prima parte, împreuna cu niște responsabilități în plus
  • pentru a motiva oamenii constant, e suficient să îi lauzi sau să le spui o vorbă bună când reușesc lucruri bune
  • e mai bine să oferi prompt un răspuns pe jumătate, decât peste câteva zile un răspuns elaborat
  • daca nu ești o persoană ordonată, ai nevoie de foldere in mail, spreadsheeturi și multe sticky notes pentru a te organiza
  • pentru a te putea impune in fața unor oameni mai experimentați și mai în vârstă, e nevoie sa fii dispus să te îmbunătățești constant, să fii ambițios și integru și să muncești mai mult pentru ei – in felul ăsta suplinești lipsa de experiență prin entuziasm și ambiție
  • dacă ai o atitudine pozitivă, transmiți mai departe interlocutorului un sentiment de încredere, astfel că acesta va putea tolera mai ușor faptul că poate rezolvarea unei probleme durează mai mult decât s-a anticipat inițial.
  • dacă ești la jobul care ți se potrivește și ești competent, ai nevoie de 3 luni (maxim) pentru acomodare, 3 luni (maxim) pentru a deveni mediu spre bun și alte 3-6 luni pentru a deveni un rockstar
  • nu trebuie niciodată să te superi atunci când oamenii loiali nu sunt de acord cu tine
  • ferește-te să ajungi un micro-manager: dacă ocărăști oamenii că au ajuns mai târziu cu 10 minute sau că au greșit, oamenii nu vor mai reuși să fie inovativi și să vadă imaginea de ansamblu. de asemenea, atmosfera va fi una incordată iar greșelile vor fi mai frecvente

Pe măsură ce îmi vor veni și alte lucruri în minte, fie voi actualiza articolul, fie voi crea unul nou.

About Razvan

Salahor IT, blogger amator, hater de ocazie, bucătar de garsonieră, fan Linux, băutor de cafea, workaholic ambițios.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: